Dags for veteranbils status i Sverige

Kära veteranbils-ägare ed entusiasta. Ora sono quei giorni che dovrai rispondere prima di fare un'offerta fino a un milione di dollari per tutti. Jag älskar mina gamla bilar och det är jag övertygad att även ni där ute gör. Ci sono anche molti finlandesi che li hanno sollevati e che con loro anche se non hanno paura possono anche essere un veterano. Vi bevarar svensk motorhistoria.

Le finlandesi sono molte di quelle che riescono a bli arga och förbannade över mina förslag. Questi sono solo le persone che hanno bisogno di una pubblicità che devi sapere di più. Jag in Sverige è uno dei paesi in cui è stato molto apprezzato ed è diventato un classico. Ingen skatt, knappt någon besiktning längre och väldigt låga forsäkringspremier. Vi kan köra var vi vill med våra bilar (fortfarande).

Mitt förslag är att man skall införa en så kallad ”piatto da collezione” per veterani e Sverige. När din bil uppfyller en viss status. Det vill säga, när den har passerat en besiktning där den bedöms på alla områden, inte bara ur trafiksäkerhetsperspektiv. Utan även i kvalitet pålessness, krom, inredning, motor etc etc.

Om din bil INTE når upp to denna poäng så skall denna påföras skatt och den skall ej vara berättigad to special försäkring. Kanske ej vara tillåten i centrum i större städer.

Observera att jag alltid har värderat originalitet högt när det gäller veteranbilar. Om din bil ex fortfarande är i sin forsta mancanza när den är 30 år gammal skall den självklart premieras for det även om det finns spår av användande. Denna poängbedömning kommer att bli svår och komplicerad det är jag väl medveten om. Men med tt väl utarbetat system och beskrivning hur en bil skall besiktigas är jag övertygad om det är genomförbart. Förslagsvis utförs besiktningarna av experterna på respektive märke. Det vill säga märkesklubbrna.

Ännu en anledning att genomföra detta system skulle vara att hela försäkringsbranschen skulle bli jätteglad och kanske det kan resultera i lägre premier. Idag har man inte en susning om vad det är för bilar och vilket värde de har på försäkringsbolagen. Om de direkt kunde se att det var en "Collector" skulle det vara enkelt for dem att ta fram rätt premie och det skulle aldrig vara några problem om det hände något. Som värderingsman för Handelskammaren har jag fått besiktiga många skrotbilar som ägaren försökt påstå vara värda hur mycket som helst och jämfört sin egen bil med concours bilar utomlands. Och jag har även träffat ägare som fått otroligt fina bilar skadade eller stulna och sedan jämför försäkringsbolagen dessa med något skräp de hittat på blocket när de skall lösas ut.

Ho passato 5 anni a Vancouver, in Canada, e ho avuto un sistema solido. Può saperne di più su questo. https://www.icbc.com/vehicle-registration/collector-mods/Pages/Collector-vehicles.aspx

Sto scrivendo questo per att värna om veteranbil hobbyn in Sverige. Sono giorni che resisto e ce la faccio. När till och med en kossa kan vara en miljöbov så är det ju bara en tidsfråga innan man får upp ögonen for våra gamla bilar. Och då är det bättre vi är förbereda om vi vill kunna fortsätta åka. Och det är egentligen Helt rätt. Man skall inte kunna pendla med sin Mercedes 300 diesel dal 1983 a partire da 60,000 mil och inte betala skatt! Man borde till och med bestraffas for sådana fordon och betala extra

Newsletter

Iscrivendoti alla nostra newsletter aziendale sarai sempre aggiornato sul nostro ultimo inventario di veicoli!
* obbligatorio

Le Lingue

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish